Wednesday, June 30, 2010

Happy Birthday En Azmi Abu Bakar =)

Assalamualaikum.

Hari ni si ayah sudah berusia 51tahun.
Sudah 51 tahun dikurniakan nikmat nyawa,iman dan Islam oleh Allah Yang Maha Esa.
Sudah 23 tahun melayari bahtera bersama ummi tercinta.
Sudah 22 tahun memiliki 4 orang anak.
MasyaAllah,Allah Maha Besar.
Ku panjatkan seinfiniti kesyukuran buatMu, Ya Rabbi.
Di kurniakan seorang bapa yang:
-cool
-penyayang
-pembekal wang ^_^
-pendengar
-penasihat
-penyabar
-seorang ayah yang tidak pernah meluahkan rasa gusar,lelah,keluhan dan lain-lain

Tentang ayah:
==>seorang lelaki tua yang tabah, rendah diri dan sebaik2 ayah.seorang ayah yang membakar semangat dan sanggup melakukan apa sahaja demi anak-anak, demi keluarga kecilnya dan demi keluarga adik-beradiknya.
seorang lelaki tua yang sangat gagah.kenapa?mengalami sakit lutut sejak bertahun-tahun.kedut-kedut yang menampakkan tuanya, mata yang kian kabur, si ayah tidak pernah kisah.
Tanggunbgjawabnya kepada pencipta,tanggungjawab sebagai Head of Azmi's Family, tanggungjawab sebagai seorang Teacher, tanggungjawab terhadap kampungnya, semua dilaksanakan dengan penuh amanah.
Kadang-kadang jatuh tangga ketika kaki yang sakit melangkah keluar pagi-pagi buta untuk menunaikan tanggungjawab terhadap kampung(jaga malam untuk mengawal kes curi dan sebagainya),kadang-kadang rebah tak terbangun si ayah mendaki tangga-tangga masjid atau surau yang tinggi.kadang-kadang terberhenti ditengah-tengah jalan ketika sedang memandu kerana mata yang kabur membataskan mata si ayah nampak kambing-kambing dan lembu-lembu yang di biarkan merata-rata.
Pernah satu ketika,ketika masih menaiki motor ke masjid untuk solat subuh,si ayah pulang dengan kaki dan tangan yang berdarah.bila di tanya hanya diam.(maksudnya:malas nak cerita.better sediakan keperluan untuk membersih luka,before kena marah,hehe)
sehingga si ummi terpaksa mengambil keputusan menjual motor tanpa pengetahuan ayah.(nasib ayah redha dan paham,bahawa kami saynangkanya.)
itulah kekuatan ayah yang membentuk anak-anak dari jauh.bila melihat kesungguhan si ayah, anak-anak menjadi malu.
kalau si ayah yang sedang di mamah usia itu mampu melaksanakan tanggungjawabnya dengan baik,mengapa tidak untuk anak-anak yang masih muda belia ini?

untuk ayah:
-->kakak mungkin bukanlah yang terbaik bagi ayah,tapi ayah ialah yang terbaik untuk kakak..(ye lah,ayah ada 4orang anak,kakak ada seorang je ayah =] )
-->sometimes, I wonder, when we are far apart, the one that I miss a lot is You then ummi. I was like, ha? Hehe. Malu kot.
-->I just remembered when the day you sent me over at Jerteh(nak naik bas time tu), when ummi was not around, you gently said something because You were worried to see Intan and Nadia were sent by both of their parents while me?"Da 2 kali ummi tak ikut hantar kakak.Xpa ke ni?--before start kereta and just laughed at him and said : "Xpa lah.Ummi letih baru abes exam" and then baru ayah bergerak)*touching2* Along the way to Jerteh, you keep telling me to that,this,those,these and the bla bla bla that I will remember for the rest of my life (sob sob sob)[while giving me more money.HAHA]. You will always worry for something that sometimes does not bother me or the rest of your daughters and son.(Sebab ayah tau kakak kuat merajuk :P)
-->terima kasih ayah untuk semuanya.semua yang kakak tak mampu nak balas.semua yang kakak tak mampu nak senaraikan.semua yang kakak tak kan dapat daripada orang lain.terima kasih ayah.(Sebab ayah tau kakak sangat-sangat nakal.Sekarang dah tak nakal.Jangan putus doakan kakak :] )
-->kakak bersyukur dikurniakan ayah sebagai ayah kakak.semakin kakak membesar,semakin kakak mensyukuri nikmat dan dugaan memiliki Ayah sebagai ayah kakak.meilihat pelbagai masalah disekeliling kakak,baru kakak sedar,betapa hebatnya ayah kakak.yang tak pernah memikirkan kesusahan diri untuk menyenangkan dan membahagiakan bukan saja keluarga ayah malah untuk orang-orang terdekat dengan ayah.

"Selamat Ulangtahun Yang ke-51.Semoga Ayah terus dan terus menjadi contoh yang terbaik untuk anak-anak ayah.Semoga Allah terus memberi ayah kekuatan menjadi penerus dan penyambung rantai-rantai perjuangan Nabi Muhammad SAW. Semoga Allah memberi ayah rezeki, memberi ayah kesihatan yang baik, dan terus memberi ayah nikmat Iman dan Islam.Amin"

Bismillah hirrahman nirrahim





رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ


"Rabbanaghfir Lii Wa Li Waalidayya Wa Lil Mu'miniina Yauma Yaquumul-hisaab"


"Ya Tuhan kami, berilah keampunan kepadaku dan kedua-dua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)”


"O Our Lord! forgive me, and my parents, and all the Muslims on the day when the account will be established."


P/S: Me LOVE You so much Ayah =) Muah3!!!

9 comments:

Nur Areefah said...

happy birthday ayah XD

EidaAz said...

thx mak angkat XD

Niknabil Abdullah said...

si anak mahu melihat ayahnya seorang yang terbaek,manakala si ayah mahu melihat anak2 mereka tumbuh sebagai Qurratul ‘ayun.

HAPPY BIRTHDAY PAK CIK!!!
bia tok pernah jumpa pom~~heee

EidaAz said...

hoho..penoh kelih la nabil maso nak kelik dulu...
(sama la jugak dengan xjumpo op?haha)

Niknabil Abdullah said...

hoho..maso satria neo mendarat kat pcb aitu..hehe...
erm..sama je tuh..klu laen pun..ejaannya..hehe

EidaAz said...

hahaha..
oke..tembung mato jugak
hahaha...ummi ana tanyo hari tu(kat fb msa kito duk komen)...
nabil tu sapo?
tutur kata baik..
hahaha...
mujo ana xoyak jah nabil abe wanna...
haha.

Niknabil Abdullah said...

hehe...nasib baek tutur kata baek~~hehehe..klu dop..hmm..
haha

EidaAz said...

yak yak yak..
haha!mlek la tu....

A for Alhamdulillah said...

hello

math fail eh?

15 tahun ade 4 org anak lah

22 tahun tu ade sorang anak gadis baik saje

ohho~

 

Blog Template by YummyLolly.com - Header made with PS brushes by gvalkyrie.deviantart.com